Adviseur aan het woord: Hans over zijn rol bij CoBuilders

Adviseur aan het woord: Hans over zijn rol bij CoBuilders

Volgend jaar bestaat CoBuilders 10 jaar. In 2014 richtte Hans het bedrijf op, samen met Bart en Jochem. In de loop van de jaren verdwenen Hans zijn commerciële activiteiten steeds meer naar de achtergrond. Tegenwoordig vervult hij een ondersteunende rol, maar kom je hem nog regelmatig tegen in de dagelijkse business. Hoog tijd om hem eens aan de tand te voelen over zijn rol en kijk op CoBuilders.

Vertel Hans, waarom ben je CoBuilders ooit begonnen?

“Sinds 1997 ben ik werkzaam binnen de arbeidsbemiddeling. Tot 2008 ben ik eigenaar geweest van Construct Engineering dat ik daarna heb verkocht aan een collega in de markt. Toch kroop het bloed waar het niet gaan kon. Ik had zo’n mooi netwerk binnen de bouw in Oost-Nederland, dat het toch weer ging kriebelen. In Bart en Jochem zag ik de perfecte partners, dus besloot ik hen te benaderen. Alle drie waren we de stroperigheid van een grote organisatie zat en waren we ervan overtuigd dat het anders kon. We wilden het zelf gaan doen en niet beperkt worden door interne obstakels. Al snel was het idee van CoBuilders geboren: een bedrijf met een platte organisatiestructuur waarin we werken met korte lijnen en we snelle beslissingen kunnen maken. Daar had de markt behoefte aan.”

 

Jullie zagen een kans. Hoe kregen jullie voet aan de grond als nieuwe speler in de markt?

“De bouwcrisis lag een aantal jaar achter ons en de markt trok weer aan. Ons grote netwerk was een enorm voordeel. Alle drie waren we al jaren actief in de bouwbranche, waardoor we alle bouwbedrijven in de regio en ook veel bouwkundigen kenden. Het was dus een kwestie van verbindingen leggen: opdrachtgevers en bouwkundigen bij elkaar brengen. Zo begonnen we met zijn drieën in ons eerste kantoor in Hengelo. We sleten de dagen met bellen, mensen spreken en nog meer mensen spreken.”

 

Inmiddels heb je een andere rol. Vertel, hoe is dat gegaan?

“CoBuilders groeide qua aantal medewerkers en ook intern kwamen er adviseurs bij. Vanzelfsprekend werd daardoor de administratie steeds uitgebreider. Ik besloot me er daarom volledig op te gaan richten. Een stap terug uit de commercie en aan de slag met de praktische en ondersteunende taken zoals de verloning en facturatie. Taken die iedereen over het algemeen het minst leuk vind, maar ik kwam er juist achter dat ik er veel voldoening uit haal. Een waterdichte urenadministratie geeft mij een eureka-moment.”

 

Je werkt nu dus meer op de achtergrond. Wat komt daar allemaal bij kijken?

“Allereerst de aansturing en begeleiding van onze interne medewerkers. Vanuit mijn ervaring kan ik soms meedenken bij een uitdagende casus of inspringen bij lastige situaties. Daarnaast controleer ik iedere vier weken de gewerkte uren van onze medewerkers. Die lever ik vervolgens aan bij onze externe loonadministrateur. De betalingen voer ik vervolgens zelf uit, net als de facturatie aan onze opdrachtgevers. Ook houd ik me bezig met alle praktische personeelsvraagstukken, zoals het regelen van leaseauto’s, het verwerken van vrije dagen en het beantwoorden van HR-vragen. En een paar keer per jaar stort ik me op de btw-aangiftes en de audits, zoals de NEN4400-1 en de VCU. Een soort manusje van alles dus.”

 

Wat vind je belangrijk in je werk?

“Bart, Jochem en ik zijn ooit begonnen met de overtuiging dat het werk transparanter, sneller en persoonlijker kon. Die aanpak streef ik nog altijd na in mijn werk. Afspraak is afspraak, snel schakelen en niets uitstellen. Ik ga aan het einde van een werkdag met een goed gevoel naar huis als mijn inbox leeg is en iedereen antwoord van me heeft gehad. Als het gaat om de werksfeer vind ik het belangrijk dat we als team een gemeenschappelijke drive hebben en er ruimte is voor ondernemerschap. Een gevoel van saamhorigheid, maar je werk wel op je eigen manier kunnen invullen. En ondanks dat we de afgelopen jaren gegroeid zijn, werken we nog steeds met korte lijnen. Er is geen sprake van hiërarchie in het bedrijf. Dat is onze kracht: we doen het samen.”

 

Terugkijkend op bijna 10 jaar CoBuilders, waar ben je dan trots op?

“Op de groei en ontwikkeling die we met CoBuilders hebben doorgemaakt. Er staat een mooi bedrijf dat gewaardeerd wordt door de markt. We zijn een serieuze speler binnen de bouwbranche met een onderscheidend DNA. Dat hebben we te danken aan ons fijne en gemotiveerde team van collega’s. Het meest trots ben ik misschien wel op de stabiliteit van ons team. We zijn gegroeid van drie naar tien interne medewerkers en het verloop is extreem laag. Daardoor hebben we letterlijk samen kunnen bouwen aan CoBuilders. We kunnen onze gedetacheerde medewerkers en opdrachtgevers vaste contactpersonen met ervaring bieden. Een waardevol gegeven in de huidige markt.”

 

Welk advies zou je professionals in de bouw en techniek willen meegeven?

“Als je zoekende bent naar de juiste werkplek, maak dan gebruik van onze ervaring en ons waardevolle netwerk. Wij zijn een verbindende factor en kunnen de zoektocht naar een passende baan een stuk gemakkelijker maken. Ik draai ondertussen al even mee en zie nu tientallen voorbeelden van succesverhalen. Professionals die ik in het verleden aan een baan heb geholpen en nu vanuit hetzelfde bedrijf bij mij aankloppen als opdrachtgever, omdat ze zelf met een personeelsvraagstuk zitten. Jaren later en nog steeds op hun plek, dat is toch mooi.”

Meer blogs en artikelen