Werving in een tijd van hyperschaarste

Werving in een tijd van hyperschaarste

We zien het gebeuren. Elke dag. Er is hoge nood voor versterking. Een schreeuwende behoefte aan talent. De wensenlijst ligt klaar en we weten precies waar een nieuwe medewerker aan moet voldoen. We willen dat diegene het liefst morgen al begint. Als het even kan vandaag al. En als er dan een potentiële nieuwe collega in beeld is, moet er toch nog even uitgebreid over nagedacht worden. Is dit écht het talent dat alle boxen afvinkt?

Ho. Stop. Wacht even. We leven in een tijd van hyperschaarste. We vissen met zijn allen in dezelfde vijver. Een vijver die al lang niet meer bont staat van de vissen. En waarboven grijpgrage hengels bungelen om toe te slaan. Daar sta je dan met je eisenlijst. Reken er maar niet op dat er snel een vis zal happen. De realiteit vandaag de dag.

Maar hoe pak je het dan wel aan? Hoe vind je de juiste kandidaat die ook nog eens binnen de organisatie past?

Zoek realistisch
Stop allereerst met het zoeken naar iemand die aan het volledige wensenpakket voldoet. Het welkbekende schaap met de vijf poten. Dat is een utopie. Beperk het tot de meest belangrijke uitgangspunten. Wat is écht noodzakelijk en wat is mooi meegenomen? Richt je bijvoorbeeld op een T-shaped professional: iemand met basiskennis op verschillende gebieden en één element waarop hij of zij uitblinkt. De rest kan altijd nog verder ontwikkeld worden. Of stel ambities en mindset centraal. Iemand die graag iets wil of de wil heeft om te leren, kan perfect passend zijn. Misschien is diegene nog niet direct in staat alles te kunnen, maar hij of zij kan daar wel naartoe groeien. Iemands potentie en emotionele intelligentie is minstens zo belangrijk. Misschien nog wel belangrijker dan competenties er ervaring.

Laat zien wie je bent
Vertel een eerlijk verhaal en laat zien wie je bent. Waarom is het zo leuk om bij jullie te werken? Schets een beeld van de organisatie en de mensen, zodat iemand zich ermee kan identificeren. Een persoonlijke klik kan vaak de overtuiging zijn. Maak het niet mooier dan het is, schets geen onrealistische verwachtingen.

Doe een interessant aanbod
Schat een professional in op waarde. Beweeg mee met de markt en bied een relevant salaris. Steek het niet onverklaarbaar laag in. Daarmee loop je het risico dat iemand de handdoek in de ring gooit zonder de onderhandeling te zijn aangegaan. Professionals weten wat ze waard zijn. Heb je onderscheidende extra’s te bieden zoals een auto van de zaak of persoonlijk budget? Benoem ze om op te vallen.

Houd de vaart erin
Doorpakken. Snelheid is cruciaal. Professionals zijn in de luxe positie dat ze kunnen kiezen, dus vaak ben je niet de enige optie die ze hebben. Wil je iemand graag, laat dat dan ook zien door snel te handelen. Ellenlange selectietrajecten en afwachtende houdingen zijn ontmoedigend. Ze stralen twijfel uit en geven niet het gevoel er met volledige overtuiging voor te gaan. Je bent niet de eerste die misgrijpt, omdat een andere partij wel direct met open armen staat om iemand aan te nemen. Voorkom dat door de vaart erin te houden.

Zorg voor een goede onboarding
Is het gelukt om een topper te vinden en staat er een krabbel onder het contract? Denk dan niet dat je op je lauweren kunt gaan rusten. Je wilt die topper natuurlijk ook behouden. Zorg daarom voor een goede onboarding. Een warm welkom en een goede start zijn cruciaal voor de binding en tevredenheid van nieuwe medewerkers.

Wij geloven in deze aanpak. Een realistische aanpak in de tijd van hyperschaarste.

Meer blogs en artikelen