Onze samenwerking met VolkerWessels Telecom

Onze samenwerking met VolkerWessels Telecom

In onze branche spreken we van een driehoeksrelatie. Je hebt de medewerker, de opdrachtgever en de tussenpartij, dat zijn wij. De opdrachtgever speelt een belangrijke rol: dankzij onze opdrachtgevers kunnen we medewerkers vooruit brengen in hun carrières. De beste plekken vinden waar potentieel tot zijn recht komt. Wij zijn dan ook trots op ons netwerk en de duurzame samenwerkingen die daaruit zijn ontstaan. In deze rubriek lichten we zo’n mooie samenwerking uit. Met welke bedrijven werken we samen en hoe wordt dit door de opdrachtgever ervaren?

Dit keer een gesprek met Lillian Hoogland van VolkerWessels Telecom (VWT). VWT verzorgt de ondergrondse aanleg van glasvezel, waar onder andere engineers en uitvoerders voor nodig zijn. Sinds februari 2021 werken VolkerWessels Telecom (VWT) en CoBuilders samen. De aanhoudende groei in hun productielijnen staat haaks op de krappe arbeidsmarkt vandaag de dag. Het aanbod van de vaste poule van preferred suppliers was niet toereikend genoeg meer. VWT ging daarom op zoek naar hulptroepen en kwam zo in contact met Chenanja van CoBuilders.

Wat zochten jullie precies?
“Een doorslaggevende factor om met CoBuilders in zee te gaan was het persoonlijke contact. Er wordt oprecht geluisterd en gedacht in het belang van ons als opdrachtgever. De commerciële insteek is ver te zoeken en dat is een fijne basis voor een samenwerking. Natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar dat sijpelt absoluut niet door in jullie werkwijze.”

Goed om te horen. Hoe ervaren jullie de samenwerking met ons?
“Er wordt altijd een duidelijk en eerlijk beeld geschetst. Wat is haalbaar en wat gaat niet lukken? Die eerlijkheid is erg fijn. CoBuilders kent de markt en weet dus goed in te schatten waar de kansen liggen. Dat doen ze bovendien op een transparante manier: alles gaat in samenspraak en er wordt nergens geheimzinnig over gedaan. Als opdrachtgever weet je waar je aan toe bent en waar je staat. Ook ervaar ik het contact met Chenanja, onze vaste contactpersoon, als erg prettig. Ze voelt goed aan wanneer het moment is om contact te leggen. Ze hangt niet wekelijks aan de telefoon, maar dat hoeft ook niet. Als we elkaar spreken, gaat het ook écht ergens over.”

In de huidige markt is transparantie niet meer weg te denken. Wat is jouw visie op ontwikkelingen in de markt?
“Er is natuurlijk al jaren een ‘war on talent’, maar we zitten nu duidelijk in een situatie waarbij de werknemer bepaalt waar hij gaat werken. De sollicitant staat aan het roer van een sollicitatie, dus de beleving die iemand heeft is cruciaal in zijn keuze. Als werkgever moet je een sollicitant een kijkje geven in de cultuur van het bedrijf en de mensen die er werken. Op zoek gaan naar de persoonlijke klik. En goede arbeidsvoorwaarden zijn niet langer unieke extra’s, maar een voorwaarde.”

De sollicitant heeft duidelijk de touwtjes in handen. Wat merken jullie hier zelf van?
“Na de eerste coronadip, trok de markt weer aan. Er ontstonden zoveel vacatures, dat een sollicitant bijna altijd meerdere procedures heeft lopen. Dat merken we in onze sollicitatietrajecten. Het is niet alleen nóg moeilijker om geschikte mensen te vinden, maar ook om een sollicitant vervolgens voor je te laten kiezen. Dat is ook de reden dat we gebruik maken van een partij als CoBuilders die met ons meezoekt. Er is simpelweg meer mankracht én kennis nodig om potentieel op de arbeidsmarkt te vinden.”

Die zoektocht naar potentieel sluit aan bij de Krachtmeting-aanpak van CoBuilders. Zijn jullie daar net zo enthousiast over als wij?
“Ja, absoluut. Als ik kijk naar onze medewerkers, zijn hun achtergronden zo divers. Natuurlijk kijken we naar iemands’ kennis en kunde, maar vooral ook naar de mens erachter. De telecom is niet persé een branche waar je van jongs af aan al voor kiest. Er is ook niet een duidelijke opleidingsrichting voor, dus je rolt er meestal bij toeval in. Er is niet één profiel dat duidelijk bij ons past of waar wij op zouden kunnen selecteren. Iemands’ sterke punten of persoonlijke ambities geven vaak een goed beeld of iemand op een bepaalde plek past of niet. Een betrouwbare graadmeter voor succes.

 

Meer blogs en artikelen