4 cruciale contactmomenten tijdens personeelswerving

4 cruciale contactmomenten tijdens personeelswerving

Als intermediair en werkgever zijn we dagelijks bezig met de werving en onboarding van medewerkers. We begeven ons in het veld van werkzoekenden en latente professionals en zijn nauw betrokken bij het (voor)traject van een nieuwe carrièrestap. Uit ervaring weten we wat werkt, maar zien we juist ook waar het regelmatig mis gaat. Wat zijn cruciale momenten waarop werkgevers hun kandidaten en nieuwe medewerkers kwijtraken? Wij lichten er vier uit.

1.     De eerste kennismaking

De grootste uitdaging in het geweld van het huidige vacatureaanbod is opvallen. Een professional wordt tegenwoordig van alle kanten benaderd en heeft ruim keus uit vacatures. De kans dat je ondersneeuwt in het aanbod is vele malen groter dan dat je opvalt. Het is dus cruciaal om je te onderscheiden. En dat moet je al doen bij de eerste kennismaking. Of dat nou online is of in real life. Laat jezelf zien, letterlijk en figuurlijk. Dat betekent zichtbaar zijn op de plekken waar je doelgroep zit, maar ook een kijkje te geven in jouw organisatie. Vertel je verhaal, geef een kijkje op de werkvloer en laat de voordelen zien van werken bij jouw organisatie.

2.     Het sollicitatietraject

Juist omdat het aanbod zo groot is, is het zaak om het sollicitatietraject zo laagdrempelig mogelijk te houden. Niemand zit te wachten op een ellenlang sollicitatieformulier of een sollicitatieprocedure waar geen einde aan komt. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de sollicitanten die start met het invullen van een online sollicitatieformulier alsnog afhaakt. En bijna de helft geeft aan dat een onverklaarbaar lange procedure reden is om te bedanken. Is een derde gesprek of afstemming waar een week overheen gaat echt nodig? Neem alle drempels weg. Maak van solliciteren een feestje. Dat betekent: gemak, snelle opvolging, transparantie en duidelijkheid.

3.     De wachttijd

Snelheid is niet alleen belangrijk in het sollicitatietraject zelf, maar ook als het gaat om communicatie. Uit onderzoek blijkt dat de onzekerheid van sollicitanten vooral toeslaat op de momenten dat ze moeten wachten. Denk aan de periode na het versturen van een sollicitatie, de feedback na een gesprek of zelfs de tijd na de contractondertekening en de eerste werkdag. Momenten waarop de twijfel gemakkelijk toe kan slaan en kandidaten of nieuwe medewerkers zich alsnog terugtrekken. De oplossing hiervoor is snelle en regelmatige communicatie. Houd iemand voortdurend op de hoogte en communiceer over de stand van zaken. Door verbonden te blijven zet je de kandidaat of medewerker centraal en beperk je het risico tot afhaken.

4.     De onboarding

Als een medewerker eenmaal is begonnen met een nieuwe baan, zien we in de praktijk vaak dat werkgevers op hun lauweren gaan rusten. De medewerker is binnen, dus die taak zit erop. Toch is dat een verkeerde gedachte, want de inwerkperiode is de meest cruciale fase die bepalend is voor behoud van de medewerker. 65% van de werkenden gaat in de eerste drie maanden na start alweer op zoek naar een nieuwe baan. Het is dus ontzettend belangrijk om in die eerste periode te investeren in binding met een nieuwe medewerker. Zorg ervoor dat iemand zich thuis gaat voelen, een goed inwerktraject doorloopt en zich verbonden gaat voelen met de collega’s en de organisatie. Een goede onboarding is sterk bepalend voor het lange termijn behoud van een medewerker.

Wil je eens met één van onze adviseurs sparren over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Meer blogs en artikelen