We leven in een markt met een wildgroei aan vacatures. Werkgevers doen er alles aan om op te vallen. Zich te onderscheiden van concurrenten en daarmee aantrekkelijker te zijn voor werkzoekenden.
Overtuigingskracht speelt een grote rol als het gaat om het aantrekken van kandidaten. We willen werkzoekenden allemaal overtuigen om in gesprek te gaan. En dus benoemen we de voordelen, het aanbod en de extra’s die we een medewerker kunnen bieden. Alles wordt in de strijd gegooid om dat streepje voor te hebben op de rest.
Toch is er een belangrijk aandachtspunt bij die overtuigingskracht: schets de juiste verwachtingen. De beschrijving van een rol en bedrijf moeten kloppen met de werkelijkheid. Beloften die worden gemaakt, moeten matchen met de realiteit. We moeten het niet mooier maken dan dat het is. Dat wat wordt voorgespiegeld, moet de waarheid zijn. Niets meer en niet minder.
En laten we eerlijk zijn: dat is eigenlijk heel logisch in een tijd waarin transparantie op nummer één staat. Niemand wordt blij van een medewerker die met onjuiste verwachtingen aan een nieuwe baan begint.