Het aantrekken en binden van medewerkers anno 2022

Het aantrekken en binden van medewerkers anno 2022

De groeiende trend van vacatures zet ook dit jaar door. De strijd om talent blijft en dat zijn ook de verwachtingen voor de toekomst. In 2022 en 2023 is aanhoudende productiegroei voorspelt. Dat houdt de spanningen op de bouwarbeidsmarkt in stand. Zelden was de krapte zo groot als nu. Hoe moet je hier als werkgever mee om gaan? Hoe overtuig je medewerkers om voor jou te kiezen en, misschien nog wel belangrijker, bij jou te blijven?

Het aantrekken en behouden van medewerkers staat hoog op de agenda bij veel bedrijven. Nooit eerder was het zo moeilijk om geschikt personeel te vinden. Daarmee staan medewerkers stevig aan het roer. Arbeidsvoorwaarden worden hoog ingestoken en ze nemen niet snel genoeg met minder. En laten we eerlijk zijn, zo gek is dat niet. In een kandidatenmarkt die schaars is, moet talent gehoord en gekoesterd worden.

Dat betekent investeren in betekenisvolle arbeidsvoorwaarden om juiste medewerkers aan te trekken en talenten te behouden. Het is daarbij van belang om behoeften en motivaties van medewerkers te kennen. Wat vinden medewerkers belangrijk? Wat drijft hen in hun carrière? En waarom kiezen ze ervoor om ergens te werken? Als je dat weet, kun je daar als werkgever op inspelen. Vergeet ook niet grip te houden op motivatie van medewerkers. Wat maakt hun werk leuk en waardoor blijven ze gemotiveerd? Zorg voor voldoende uitdaging, stimulansen en erkenning.

Als dit ontbreekt, zoeken ze het elders.

Een andere ontwikkeling die daarbij meespeelt is de generatiewisseling op de arbeidsmarkt. De komende jaren gaan de babyboomers (1940-1955) met pensioen en domineren generatie Y (1985-2000) en Z (2000-2016) de arbeidsmarkt. Voor deze jongere generatie medewerkers is flexibiliteit een sleutelwoord. De behoefte aan een flexibelere indeling van werk en een persoonlijk afgestemde privé/werk-balans is groter dan ooit. Parttime mogelijkheden en werken op afstand bieden de flexibiliteit waar steeds meer behoefte aan is. Natuurlijk zijn de mogelijkheden voor flexibel werken niet in alle branches hetzelfde. Een uitvoerend bouwprofessional kan zijn werk lastig vanuit huis doen en een installateur is toch ook echt op locatie nodig. Toch is het ook mogelijk om op andere manieren op die flexibiliteit in te spelen. Denk aan flexibele en variabele diensten, job-sharing, extra vrije dagen, sporten op het werk of kinderopvang op locatie.

Binding van medewerkers blijkt bovendien een cruciale factor te zijn om medewerkers binnen te houden. Dat zit hem in binding op verschillende vlakken, maar vooral op het gebied van werkgeluk. Werkgeluk? Ergens een vaag begrip, maar op een simpele manier uit te leggen als betrokkenheid. Oprechte aandacht, het geven van verantwoordelijkheid en onderlinge verbinding. Zo leggen bedrijven focus op de gezondheid van medewerkers, zijn er kennisuitwisselingsinitiatieven en zijn ontwikkeltrajecten steeds vaker regel dan uitzondering. Door medewerkers het gevoel van verbondenheid met het bedrijf te geven, met de cultuur en de collega’s, gedragen ze zich loyaler.

Kortom, werk aan de winkel voor bedrijven om eens kritisch naar zichzelf én de behoeften van medewerkers te kijken. Een scherp aanbod als werkgever, flexibiliteit en betrokkenheid lijken dé ingrediënten voor succes. Als je dit als werkgever weet te bieden, hebben medewerkers niets meer te wensen. Dan is het gras niet groener bij de buren.

Meer blogs en artikelen