Hoe bereik je als werkgever generatie Z?

Hoe bereik je als werkgever generatie Z?

De jongste generatie op de arbeidsmarkt wordt gevormd door generatie Z. Geboren tussen 2000 en 2016 zetten zij vanaf nu hun eerste stappen in hun carrières. Tegelijkertijd verlaten babyboomers in de komende jaren massaal de arbeidsmarkt. In 2030 zal de gehele babyboomgeneratie 65+ zijn, waardoor er dus een enorme verschuiving zal plaatsvinden. In Nederland betekent dat een uitstroom van zo’n 1,9 miljoen mensen tegenover een instroom van slechts 1,6 miljoen. Daarmee verwachten we niet alleen een verschil in aanbod, maar zeker ook in werkmentaliteit en behoeftes.

 

Generatie Z is in het digitale tijdperk geboren. Ze kennen geen wereld zonder internet en smartphones en worden daarom ook wel digital natives genoemd. Ze zijn globaal georiënteerd, cultureel en ecologisch bewust en technologisch sterk onderlegd. Ze zijn opgegroeid in een onzekere wereld waarin de economische crisis en politieke gebeurtenissen impact hebben gemaakt. Ze kiezen daarom voor veiligheid en stabiliteit. Dat uit zich in het streven naar een stabiel inkomen, sparen en gaan voor zekerheid. Op werkgebied blinken ze uit in ambitie, maar kiezen ze ook vaak voor een parttime baan zodat ze tijd hebben om zich ook op andere vlakken te ontwikkelen.

 

Op het gebied van recruitment is snelheid, timing en gemak cruciaal voor deze generatie. Ze solliciteren namelijk op meerdere rollen tegelijkertijd en doen dit op ieder moment van de dag op iedere plek waar ze zich bevinden. Generatie Z verwerkt informatie razendsnel en zijn ultieme multitaskers. Andersom verwachten ze dat ook; ze zijn eraan gewend dat alles binnen een klik te vinden is zonder er al te veel moeite voor te hoeven doen. Binnen recruitment betekent dat dus korte communicatielijnen, transparantie en snel schakelen. Anders ben je iemand al snel kwijt en vis je letterlijk achter het net.

 

Hoe bereik je deze generatie als werkgever dan het best? En belangrijker nog, hoe overtuig je ze voor een baan? Allereerst, besef dat ze hun waarde kennen. Door de personeelsschaarste en transparante arbeidsmarkt hebben ze een sterke onderhandelingspositie. Financiële beloning weegt zwaar mee in de keuze voor een baan, meer nog dan persoonlijke ontwikkeling dat onder millennials (generatie Y) de belangrijkste factor is. In de zoektocht naar een baan zien ze referrals van (voormalige) medewerkers als meest betrouwbare bron. Daarnaast is er veel vertrouwen in recruiters. Ze hechten veel waarde aan het advies van recruiters, mits zij ervaren gesprekspartners zijn die hun vakgebied goed kennen. Als het gaat om werving is goede technologie cruciaal. Concreet betekent dat een complete, snel werkende en mobielvriendelijke (werken-bij)website, beknopte sollicitatieformulieren en snelle opvolging. Communicatie via WhatsApp en video heeft de voorkeur, al is het alleen al vanwege gemak. Lange sollicitatieprocessen zijn funest. Ze verwachten binnen een week na het eerste contact een aanbod. Anders is de kans sowieso groot dat ze met een andere partij in contact zijn. De belangrijkste tip voor werkgevers is dus om snelheid in het recruitmentproces te integreren. Je vergroot daarmee je succeskansen om generatie Z aan te trekken, maar je straalt er natuurlijk ook je interesse in iemand mee uit.

 

Kern van het verhaal: weet wie je tegenover je hebt. Wat voor de ene generatie werkt, werkt voor een andere generatie niet. Stem je aanpak af op wat er speelt in het hoofd van de doelgroep en waar hun behoeftes liggen. Je vergroot daarmee als werkgever je kansen op een succesvolle eerste indruk.

Meer blogs en artikelen