In gesprek met een hoofd uitvoerder

In gesprek met een hoofd uitvoerder

Erik (57) is hoofd uitvoerder bij Van Gelder, een aannemer die boven- en ondergrondse infrastructuur realiseert. Als zzp’er werkt hij aan het project ‘Windplan Groen’ waarbij 90 nieuwe windturbines worden gerealiseerd. Erik is verantwoordelijk voor de aanleg van de kraanopstelplaatsen waarop de windmolens gebouwd worden en de gehele infrastructuur op het windpark. Bij dat laatste kun je denken aan de toegangswegen naar de turbinelocaties waarover de windmolens worden aangevoerd. Een project met een moeizame start, maar Erik laat zich er niet door uit het veld slaan.

Sinds 2012 werk je als zzp’er. Hoe is de samenwerking met CoBuilders ontstaan?
“Klopt, ik begon in crisistijd voor mezelf. Gek genoeg ben ik altijd soepel aan projecten gekomen, zelfs toen. Drie jaar geleden kwam ik in contact met Chenanja. We hadden een vrijblijvende kennismaking, maar konden op dat moment nog niets voor elkaar betekenen. Chenanja bleef regelmatig contact zoeken, puur om even bij te praten. Dat waardeerde ik altijd enorm. Als zzp’er ben je veelal op jezelf aangewezen. Dan is het af en toe prettig om met iemand te sparren die de markt ook kent.”

Hoe kwam het vorig jaar dan toch tot een samenwerking?
“Aan de hand van ons contact kreeg Chenanja een goed beeld van wat ik zoek in opdrachten. Zo kon ze gericht haar ogen voor me openhouden. Toen ze me belde voor deze klus, was het dus ook een schot in de roos. Ik zocht op dat moment iets nieuws en het project ‘Windplan Groen’ had alles in zich waar ik energie van krijg.”

Een grootschalig en complex project. Vertel eens iets over jouw rol.
“Ik ben hoofd uitvoerder en begeleid het buitenwerk. Dat wil zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor het maken en bewaken van de planningen en de voortgang van het project. In mijn team zitten 20 collega’s, waaronder ontwerpers, werkvoorbereiders en projectleiders. Ik houd het overzicht en schakel met belanghebbenden.”

Wat zijn de uitdagingen?
“De voorbereiding van het project liet te wensen over, waardoor we een moeizame start hadden. Het ontwerp werd keer op keer ter discussie gesteld door de opdrachtgever, waardoor we erg ad-hoc moesten werken. Vooruitplannen was niet te doen en we moesten constant schakelen. Tegelijkertijd bleven de deadlines wel staan. Een moeizaam proces, waar je flexibel mee om moet kunnen gaan.”

Welke ontwikkelingen zijn er binnen jouw vakgebied?
“Ik zie twee zorgelijke ontwikkelingen die elkaar versterken. De tijdsdruk van projecten lijkt inherent aan het werk te zijn geworden. Planningen zijn strak en bieden weinig ruimte. Daar staat de beschikbaarheid van personeel tegenover. Het tekort aan goede mensen is echt een bottleneck. En dan met name de mensen in de uitvoer die de handen uit de mouwen kunnen steken. Er is nauwelijks nieuwe aanwas. Weinig jongeren kiezen voor een carrière in de wegenbouw. Met je voeten in de klei staan wordt niet meer aantrekkelijk gevonden. Die combinatie van tijdsdruk en personeelstekort maak het echt heel erg lastig.”

Dat klinkt als een flinke opgave. Zie je ook positieve ontwikkelingen?
“Ja zeker, de technologische ontwikkelingen nemen een toevlucht. De branche is nog vrij traditioneel, maar er worden wel echt stappen gezet op het gebied van automatisering. Machines gaan bijvoorbeeld op GPS draaien. Er worden modellen gemaakt en kraanmachinisten zien op een scherm wat er gemaakt moet worden. We moeten wel mee, want als bedrijf wil je aan de criteria blijven voldoen voor aanbestedingen.”

Wat maakt het dat je al jaren met plezier dit werk doet?
“Het feit dat je letterlijk samen aan iets bouwt. Elke dag weer zie je resultaat. Het geeft mij echt een kick om aan het einde van een project weg te lopen en achterom te kijken. Dan zie je letterlijk iets staan wat je zelf hebt gemaakt. Zo rijd ik een paar keer per jaar met mijn gezin over de A1 bij Amsterdam. De verbreding van het asfalt wordt nog elke keer aangehaald. Daar blijf je dan toch trots op.”

Wat zijn je verdere ambities?
“Ik zou het mooi vinden om me de komende jaren wat meer richting directievoerder of toezichthouder te begeven. Een switch naar de opdrachtgeverskant, omdat ik verwacht daardoor wat meer rust in mijn werk te krijgen. De aannemerij brengt toch veel werkdruk met zich mee en dat wil ik de komende jaren wel wat afbouwen.”

Meer blogs en artikelen