Met de komst van Bibi kreeg CoBuilders voor het eerst versterking aan de marketing- en communicatiekant. Voordat ze bij CoBuilders kwam, werkte ze vijf jaar als marketeer bij een detacheringsbureau in het westen van het land. Hier richtte ze zich op merkpositionering, het verbeteren van klantbeleving en het vertalen van strategie naar praktijk. Helemaal haar ding. Ze zet er nu opnieuw haar tanden in bij CoBuilders.
Haar ondernemendheid en nieuwsgierigheid hebben haar al ver gebracht. “Op achttienjarige leeftijd vertrok ik naar Maastricht. Studeren aan de Hoge Hotelschool zag ik helemaal zitten, net als de buitenlandstage in Zuid-Afrika die daar onderdeel van was. Vier jaar later streek ik neer in Amsterdam om daar nog een universitaire master in Marketing te doen. De hotelbranche was het niet voor mij, maar het marketing- en communicatievak een schot in de roos. Geef mij een lading aan input en ik duik er helemaal in. Van iets vaags, iets concreets maken. Orde in chaos scheppen. En een verhaal helder overbrengen.”
“Als marketeer blijft het een uitdaging om het effect van je werk aan te tonen. Veel is ongrijpbaar of levert niet direct iets op. Wanneer ik een artikel schrijf, kan ik zien welk bereik het heeft en hoeveel mensen daardoor met ons in contact komen. Maar daadwerkelijke succesvolle uitkomsten zijn lastig toe te wijzen. Marketing is een onderdeel van het verkoopproces. De activiteiten die ik doe, ondersteunen het werk van mijn consultant-collega’s.”
“Ik geloof in de lange termijn aanpak. Geen korte klappen maken, maar met een doordacht plan communiceren en marketingactiviteiten uitvoeren. Het gaat er niet om hoe snel je succes boekt, het gaat erom dat we verbetering boeken die we ook vast kunnen houden. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Liever loyale doelgroepen die fan van ons en onze aanpak zijn, dan ééndagsvliegen. Voor mij de uitdaging om een goede balans te vinden tussen korte termijn acties en lange termijn plannen die niet meteen iets opleveren.”
De opdracht die Bibi in haar rol heeft meegekregen is een ambitieuze. CoBuilders bekender maken in de markt en professioneler aanwezig laten zijn. “Ik streef ernaar om CoBuilders een gezicht te geven en authentiek te blijven in onze uitingen. Werkzoekenden moeten ervaren dat ze met ons, de mensen achter CoBuilders te maken hebben, en niet met een onpersoonlijk recruitmentapparaat. Detachering is mensenwerk. Dus daar hoort een menselijke en toegankelijke uitstraling bij.”
“De wereld van detachering wordt helaas vaak geassocieerd met kil, onpersoonlijk en competitief. En met de vele gehaaide ‘cowboypartijen’ die er zijn, snap ik dat dit beeld is ontstaan bij werkzoekenden. Dat vind ik jammer en mijlenver afstaan van het imago dat detachering zou moeten hebben. Het feit dat wij mensen mogen helpen in hun carrièrezoektocht is iets speciaals. Niet alleen omdat we richting geven aan carrières, maar ook omdat werkzoekenden zichzelf blootgeven. De zoektocht naar een baan gaat verder dan een aantal sollicitatiegesprekken voeren en een keuze maken. Soms is het een ware zoektocht naar jezelf, je drijfveren en je toekomstbeeld. Daar hoort een persoonlijke en geduldige aanpak bij.”
Bibi denkt met haar scherpe blik een bijdrage te kunnen leveren aan het team. “Zaken benaderen vanuit de klant, in ons geval onze medewerkers en opdrachtgevers. Hoe beleven zij iets? En waar ligt hun behoefte? We hebben snel de neiging om aannames te doen of zelf in te vullen wat werkt of wat iemand wenst. Daarmee loop je niet alleen het risico om verkeerde conclusies te trekken, maar ook dat je grip op je doelgroep verliest. Mijn voelsprieten staan echt aan vanuit omdenken. Je verplaatsen in de doelgroep en op basis van hun input zaken aanpakken. Dan is er ineens een wereld te winnen.”
Neem contact op met Bibi Oosten-Rodel of vraag een adviesgesprek aan.